חכמת הנפש היהודית – בדרכו של מרן רבי שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל - / יצחק לורינץ
עריכה: שלמה קוק
חזר למלאי
רבי יצחק לורינץ, נכד הגרש"ז אשר זכה אצלו לשימושה של תורה, חושף לראשונה בספר 'חכמת הנפש היהודית' כ-50 'יסודות' בתורת הנפש, שקיבל מפי סבו, הרב שלמה זלמן אוירבך זצ"ל.
שמו של הרב שלמה זלמן אויערבאך מוכר בציבור שומרי המצוות כפוסק הלכה וראש ישיבה. אך מעטים יותר זוכרים אותו גם כאדם מיוחד הבקי בהלכי רוחם של בני אדם ומייעץ בנושאים יומיומיים בהם נתקלים אנשים בכל תחומי החיים, לא בנושאים הלכתיים. אלפי אנשים נהנו מעצותיו והדרכותיו בתחומים של חינוך ומשפחה ואף בסוגיות אישיות ונפשיות.
הרב אויערבאך היה אדם יסודי ומעמיק, כשנתקל בנושא חדש, הלך ללמדו מן השורש אצל המומחים לאותו נושא. כך עשה כשהיה עליו לגבש עמדה בעניני חשמל בשבת. כך גם סיפר לתלמידיו, שכשהתמנה לראש ישיבה בישיבת קול תורה בתש"ט – 1949, והוא אברך ירושלמי צעיר יחסית, בן 39. הלך לאולפן ללמוד עברית כדי שיוכל למסור את שיעוריו בעברית רהוטה כפי שהם מצפים, ולא ב'מאמע לשון' עליה גדל.
אך לחכמת החיים של הרב אויערבאך נעשה עוול, בעוד פסקיו ההלכתיים ואפילו תורתו הישיבתית, נדפסה והופצה בקרב הצמאים לאמרי פיו. עצותיו והדרכותיו נותרו חתומות וגנוזות בקרן זווית. זאת למרות שאנשי מקצוע בחכמת הנפש שזכו להדרכתו, עמדו נפעמים מול העצות והתובנות שהעניק להם, כמו גם לפונים פרטיים: הן הקיפו את כל נושאי החיים, כללו את כל הטובות שבעולם, כולל השיטות והאמצעים היישומיים, מבלי שהגרש"ז נזקק לצאת מ-ד' אמות של הלכה.
ההספר "חכמת הנפש של רשז"א, נכתב ונערך בסגנון שווה לכל נפש ונחשפת בו משנה סדורה על נפש האדם בשלושה שערים מרכזיים: אדם ועולמו, אדם וחניכו, אדם וביתו.
בכל שער, עשרות פרקים, ובהם התייחסות מרתקת למגוון נושאים, ביניהם: אושר, עושר, חינוך, שלום בית, 'יצר התערבות' של הורים, דיכאון, קשב וריכוז, שמחה, מחלוקת, אמונה, פרנסה, קמצנות, תאווה, קנאה, קשב וריכוז, שינה, תת-מודע, טיפול רגשי בגמגום, בדידות, סוד המוח היהודי, הדחקה, מעכב הנישואין וסוד הישועה. אחד הדברים המעניינים הוא התייחסותו למה שמוכר אצלנו בשם 'דכאון יום ראשון'.
מבנה הספר ברור, כל פרק בנוי על 'יסוד' בחכמת הנפש שקיבל הגר"י לורינץ מן הרב זצ"ל, סביב אותו יסוד נשזרים סיפורי חיים, מתובלים בציטטות מהרב, ממקורות תורניים ומקצועיים, ובהדרכות שונות מפי גדולי הדורות. כמו כן סודר מפתח עניינים לפי נושאים ולפי סדר פרשיות השבוע, המעיד כאלף מונים על המקור העתיק ביותר לחכמת הנפש – תורתנו הקדושה.
ואכן, בהקדמה לספר, מציין המחבר כי הרב אויערבאך הרבה להשתמש במקורות חז"ל ובמעשים מגדולי הדורות, כפיתרון לדילמות-חיים של הפונים אליו. "זו השפה המדברת אל הנפש היהודית, ובאמצעותה ניתן להשפיע בצורה הטובה ביותר", אמר.
בסוף הספר מצורף פרק מטלטל בשם 'יתום בחיי האב', החושף את נבכי נפשו של ישראל-מאיר, נער צעיר הנתון במשבר חמור עם אביו. בפרק מביא הסופר באותנטיות את שיחת הייעוץ המטלטלת בין הבחור לבין הגר"י לורינץ, השזורה במקורות תורניים ומקצועיים ונמשכת על-פני כמה מפגשים, עד לפיתרון הבעיה. הסופר מדגיש במבוא כי זהו פרק אחד מתוך ספר העתיד לראות אור בקרוב אי"ה. אם לשפוט על-פי היצירה הנוכחית שיצאה תחת ידם, מובטח לנו כי היצירה הבאה תהיה אף היא מחזקת, מרגשת ומרתקת.